poniedziałek, 14 czerwca, 2021

Cyberataki w social mediach – jak się przed tym bronić?

Przeczytaj koniecznie

Cyberataki przybierają na sile. Unia Europejska sprecyzowała cyberbezpieczeństwo jako jeden z kluczowych priorytetów w odpowiedzi na pandemię COVID-19. Cyfryzacja KPRM opublikowała praktyczne wskazówki o tym, jak dbać o bezpieczeństwo na portalach społecznościowych.

Coraz więcej sektorów gospodarki w trakcie lockdownu uzależnia swoje działanie od funkcjonowania w mediach społecznościowych. Scyfryzowanie działalności niesie za sobą wiele korzyści i udogodnień, ponieważ pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców i umożliwia ograniczenie niektórych kosztów. Jednocześnie jednak wiąże się też z wieloma zagrożeniami. 

Według danych przedstawionych przez Radę Europejską, w całej Europie rośnie liczba i stopień wyrafinowania cyberataków i cyberprzestępczości. Tendencja ta ma dalej rozwijać się w przyszłości, biorąc pod uwagę, że 22,3 miliarda urządzeń na całym świecie ma być połączonych z Internetem rzeczy (Internet of Things) do 2024 r. Obecnie cyberprzestępcy mogą m.in.:

  • uzyskać kontrolę nad urządzeniami osobistymi wykorzystującymi złośliwe oprogramowanie, 
  • kraść lub narażać dane osobowe i własność intelektualną w celu popełnienia oszustwa internetowego, 
  • używać platform internetowych i mediów społecznościowych do rozpowszechniania nielegalnych treści.

W ostatnich miesiącach nieustannie słyszy się też o kolejnych cyberatakach na konta użytkowników w social mediach, m.in. w serwisie Facebook. Ataki przybierają najróżniejsze formy – od wysyłania do znajomych danego użytkownika zaproszeń w formie powiadomień, przez wysyłanie wiadomości prywatnych, po całkowitą blokadę kont lub stron. Celem większości ataków jest przekierowanie kliknięć na strony, które przynoszą korzyść dla hakera – np. pozwalając na dostęp do sieci użytkownika. Czasem zdarza się jednak, że celem ataku jest pozyskanie danych osobowych lub informacji o innych użytkownikach serwisu. 

Jak UE walczy z nowymi zagrożeniami?

W świetle nowych wyzwań w zakresie cyberbezpieczeństwa Unia Europejska pracuje na różnych frontach, aby zwiększyć odporność cybernetyczną. Cyberbezpieczeństwo jest jednym z priorytetów UE w odpowiedzi na pandemię COVID-19, która poprzez zwiększenie poziomu cyfryzacji spowodowała nasilenie cyberataków. 

Podczas nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej w październiku 2020 r. wezwano do wzmocnienia poziomu ochrony przed zagrożeniami cybernetycznymi w UE, w tym m.in. do zapewnienia bezpiecznego środowiska komunikacyjnego, zwłaszcza poprzez szyfrowanie kwantowe, a także do umożliwienia dostępu do danych do celów sądowych i organów ścigania.

Z kolei w grudniu 2020 r. Komisja Europejska i Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa przedstawili nową Strategię UE w zakresie cyberbezpieczeństwa, której celem jest wzmocnienie zbiorowej odporności Europy na cyberzagrożenia i zapewnienie wszystkim obywatelom i przedsiębiorstwom możliwości pełnego korzystania z godnych zaufania i niezawodnych usług i narzędzi cyfrowych, w tym Internetu rzeczy. Komisja proponuje zbudowanie sieci centrów operacji bezpieczeństwa w całej UE oraz wsparcie dla szkoleń i rozwoju umiejętności pracowników obsługujących te ośrodki. Sieć ta zapewni władzom i wszystkim zainteresowanym stronom, w tym Wspólnej Jednostce ds. Cyberprzestrzeni, aktualne ostrzeżenia o incydentach cybernetycznych, niczym sieć wież strażniczych.

KRPM proponuje, jak chronić swoje social media.

Na oficjalnej stronie internetowej Cyfryzacji Kancelarii Prezesa Rady Ministrów opublikowano praktyczne wskazówki, jak chronić swoje portale w social mediach przed cyberatakami. Aby chronić swoje strony w serwisach społecznościowych powinniśmy:

  • utworzyć długie i nietypowe hasło, którego nie użyjemy nigdzie indziej,
  • ustawić dwuskładnikowe uwierzytelnianie na wszystkich kontach,
  • dodać do listy znajomych wyłącznie osoby, które znamy i którym ufamy,
  • korzystać z aplikacji pobranych wyłącznie z oficjalnych sklepów — np. Google Play, App Store  i Microsoft Store,
  • stosować dostępne w danym serwisie rozwiązania zwiększające prywatność,
  • korzystać z oprogramowania antywirusowego.

Autorka: Klaudia Sałdan

- Advertisement -

Więcej artykułów

Zostaw odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najnowsze artykuły