Dropshipping – czyli jak rozpocząć biznes bez posiadania kapitału

Wielu z nas, pewnie choć raz w życiu myślało o założeniu własnego biznesu. Wówczas pojawiają się pytania dotyczące realizacji naszego pomysłu, formy prowadzonego biznesu czy zgromadzenia odpowiedniej ilości kapitału. Obecny rynek oferuje szeroki wachlarz rozwiązań. Modelem zyskującym popularność jest dropshipping, który możliwy jest do zrealizowania bez nadmiernych nakładów finansowych. 

Niewątpliwie to, co przyciąga przyszłych przedsiębiorców jest szereg korzyści, jakie oferuje dropshipping. Jako jeden z modeli prowadzenia e-biznesu stał się szczególnie pożądany w obecnej sytuacji pandemicznej, wywołanej wirusem SARS-CoV-2, która diametralnie wypłynęła na rynek finansowy. Mimo to, dalej niesie ze sobą całkiem spore ryzyko. 

Dropshipping – co to? 

Nazwa “dropshipping” w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego oznaczają bezpośrednią dostawę. Model ten składa się z trzech stron, tj. producenta (względnie hurtownię, dystrybutora czy oryginalnego dostawcę), sklepu internetowego (sprzedawcy) oraz klienta końcowego. Takie rozwiązanie jest szczególnie popularne w państwach anglojęzycznych, tj. w Wielkiej Brytanii i USA. I polega na tym, że sklep, w którym oferowane i zakupowane są produkty, nie realizuje zamówień, a jedynie przekazuje je do producenta, który mając bezpośredni kontakt z produktem, realizuje zamówienie. 

Istnieją dwa sposoby wdrożenia modelu dropshippingu: jako sprzedaż we własnym imieniu i na własny rachunek albo jako pośrednictwo w sprzedaży. W pierwszym wariancie to na sprzedawcy ciążą wszystkie obowiązki z prowadzeniem sprzedaży wynikające z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawy o prawach konsumenta i Kodeksu cywilnego. Z kolei, wybierając drugi sposób sprzedawca jest jedynie swego rodzaju pośrednikiem, tj. zbiera  i przekazuje zamówienia do producenta oraz prowadzi działalność marketingową. Również dowód ze sprzedaży może być dostarczany klientowi dwojako – albo wysłany przez sprzedawcę drogą elektroniczną, albo wysłany do producenta, który następnie dołączy dowód zakupu do towaru. 

Bez względu na wybrany sposób prowadzenia e-biznesu, można zauważyć wiele zalet towarzyszących tzw. modelowi długiego ogona. Między innymi, sprzedający unika kosztów związanych z magazynowaniem i przekazywaniem towaru oraz nie potrzebuje wysokiego kapitału na start. 

Zalety prowadzenia dropshippingu

Jak już wspomniano, zalet z prowadzenia dropshippingu jest mnóstwo, a to wszystko dzięki specyfice tego modelu logistycznego. 

Z punktu widzenia początkującego przedsiębiorcy niewątpliwym plusem okaże się brak konieczności dysponowania dużym kapitałem początkowym, gdyż sprzedawca nie będzie musiał posiadać oferowanych przez siebie produktów. Co więcej, brak asortymentu to brak zajętego miejsca, toteż dużą oszczędnością będzie brak konieczności posiadania pomieszczeń magazynowych. Jest to bardzo ważne, gdyż początkujący przedsiębiorca nie będzie ponosił kosztów związanych z wynajmowaniem, utrzymaniem magazynu oraz nadmiernych kosztów wynikających z zatrudnienia pracowników  magazynowych i ochrony. 

Inną korzyścią z prowadzenia dropshippingu jest praca zdalna. Taki stan powoduje obniżenie kosztów prowadzenia działalności do niezbędnego minimum. Spowodowane jest to brakiem konieczności wynajmowania pomieszczeń biurowych czy dojazdu do miejsca pracy. Dodatkowym atutem okaże się również wygoda i elastyczność prowadzonego biznesu, gdyż mając jedynie komputer, dostęp do internetu i telefon, jesteśmy w stanie prowadzić nasz biznes bez wychodzenia z domu. Taka perspektywa jest szczególnie atrakcyjna w obecnej sytuacji, gdzie zalecana jest praca o charakterze zdalnym. 

Warto również nadmienić, iż dropshipping stwarza nam możliwość oferowania różnego rodzaju produktów na rynku, zatem jeżeli produkty się nie sprzedają, to zawsze można szybko zmienić ofertę bez obawy, że dane produkty będą zalegać w magazynie, co generowałoby znaczne straty. 

Choć dropshipping dostarcza nam wiele, jeszcze innych korzyści, to warto jednak pamiętać, że nie jest to model idealny – i jak każde rozwiązanie – posiada wady. 

Wady i zagrożenia związane z prowadzeniem dropshippingu 

Pomimo wielu, kuszących zalet dropshipping niesie ze sobą również wady. Wbrew pozorom, potencjalny przedsiębiorca powinien zdawać sobie sprawę z ryzyka, jakie niesie ze sobą prowadzenie tego typu e-biznesu. 

Jedną z głównych wad dropshippingu jest  brak wpływu na hurtownię (producenta), któremu będziemy przekazywać zamówienia do realizacji. W związku z tym, warto jest sprawdzić regulamin i zasady współpracy z hurtownią, gdyż decydując się na jakąkolwiek współpracę, zgadzamy się na jej zasady, co do sposobu i czasu realizacji zamówień na oferowane przez nas towary. 

Kolejnym zagrożeniem jest długi czas realizacji, który wynika z faktu pośredniczenia pomiędzy klientem, a hurtownią mającą dostarczać produkty do klienta. Aby zminimalizować ryzyko zbyt długiego oczekiwania przez klienta, należy zwrócić uwagę na czas, jaki hurtownia daje sobie na realizację zamówienia. 

Pozostałe problemy domeny dropshippingu dotyczą  głównie kryteriów rzetelności i jakości. Niestety, sprzedawca nie ma wpływu na jakość wysyłanego produktu ani kontroli nad wysyłką i sposobem dostarczania paczek. 

Biorąc pod uwagę powyższe, dropshipping jest idealnym rozwiązaniem dla początkujących przedsiębiorców na obecnym rynku. Również w Polsce, można zaobserwować wzrost popularności tego modelu logistycznego, mimo to zanim zdecydujemy się ostatecznie związać swój biznes z dropshippingiem, warto zapoznać się z zasadami sprzedaży oraz pozyskać informację o hurtowniach i oferowanych przez nie artykułach. 

Autorka: Joanna Osowska

Źródła

“Dropshipping. Czyli jak zarabiać bez kapitału” 

https://www.parp.gov.pl/component/content/article/58309:dropshipping-czyli-jak-zarabiac-bez-kapitalu

“Na czym polega dropshipping?”

https://redcart.pl/blog/na-czym-polega-dropshipping

- Advertisement -

Więcej artykułów

Zostaw odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here