„Wyspiarka” rozpoczęła pracę – rusza budowa tunelu, który połączy wyspy Uznam i Wolin

Każdego dnia kolejne 12 metrów – z taką prędkością będzie budowany najdłuższy drogowy tunel w Polsce, który połączy wyspy Uznam i Wolin. Dotychczas osoby zamierzające dotrzeć do Świnoujścia musiały korzystać z promu, aby przeprawić się na drugi brzeg Świny. Teraz jednak ostatni region Polski, który dotychczas nie miał stałego połączenia z resztą kraju, zostanie połączony z ogólnopolską siecią dróg.  

Marzenia stają się rzeczywistością. Tak bowiem można nazwać pracę „Wyspiarki”, która ma na celu połączyć, dotychczas przerwaną wodami Świny, cieśninę pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Już w latach 60 XX w. polscy naukowcy spotkali się w Świnoujściu, aby przedyskutować budowę stałego połączenia pomiędzy dwoma wyspami. Pomysł ten jednak przez kolejne lata nie doczekał się realizacji, co wynikało z niepewnej sytuacji międzynarodowej oraz ogromnych kosztów budowy przeprawy. Do tematu powrócono dopiero w 1996 r. kiedy to powstał Społeczny Komitet Budowy Tunelu pod rzeką Świną w Świnoujściu, mający za zadanie doprowadzić do ostatecznej realizacji projektu. Wciąż jednak lata mijały, a prac nie rozpoczynano. 

Wybór wykonawcy inwestycji

Przełomowym okazał się 2018 r. kiedy to ostatecznie zdecydowano się na wszczęcie postępowania przetargowego na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. W wyniku przetargu wybrano najkorzystniejszą ofertę, która należała do międzynarodowego konsorcjum firm PORR S.A., PORR Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin S.A., oferujących realizację zamówienia za kwotę 912 462 026,68 zł. Realizacja inwestycji wyłącznie ze środków krajowych byłaby więc bardzo trudna, jednak zamawiający – Miasto Świnoujście, zdołał pozyskać dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w wysokości aż 85%, co znacznie ułatwiło podjęcie decyzji o udzieleniu zamówienia. Ponadto, w realizacji przetargu został zaangażowany inwestor zastępczy – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin, natomiast nadzór nad projektem sprawuje konsorcjum firm SWECO oraz Lafrenz. W dniu 17 września 2018 r. doszło do zawarcia umowy i przystąpiono do realizacji inwestycji. 

„Wielki kret” z Chin

Przez kolejne dwa lata wykonawca skoncentrował się na przygotowaniu wymaganej dokumentacji projektowej oraz uzyskaniu wymaganych pozwoleń administracyjnych. Wreszcie, po opracowaniu Projektu Budowlanego oraz uzyskaniu decyzji ZRID, mógł przystąpić do rozpoczęcia prac budowlanych. 

Jednym z najważniejszych zadań było sprowadzenie z Chin  maszyny TBM, która miała za zadanie drążyć tunel pod Świną. Na miejsce nie dotarła jednak gotowa – wykonawca miał za zadanie złączyć jej poszczególne elementy w miejscu, gdzie miała rozpocząć swoją pracę. Zadanie to nie było łatwe ze względu na wielkość urządzenia – maszyna waży ponad 3 tys. ton i liczy 105 m długości oraz 13,4 m średnicy. Wykonawca musiał więc posłużyć się dźwigiem, dzięki któremu udało się terminowo zamontować “Wielkiego kreta” w miejscu startowym. Pozostało tylko czekać na jego uruchomienie.

gddkia.gov.pl

Moment ten nadszedł 5 marca 2021 r., kiedy to miała miejsce oficjalna uroczystość rozpoczęcia budowy tunelu do Świnoujścia. W tym dniu przemianowano dotychczasowego „Wielkiego kreta” na „Wyspiarkę”, która wygrała w internetowej sondzie jako nazwa dla chińskiej maszyny. W uroczystości wziął udział premier Mateusz Morawiecki oraz wicepremier Jarosław Kaczyński. Głos zabrał również Prezydent Miasta Świnoujście – Janusz Żmurkiewicz, którego zdaniem „Dzisiejszy dzień przejdzie do historii Świnoujścia. Przed nami ostatni etap wytężonej pracy. Jeszcze tylko dwa sezony letnie, a w trzeci będziemy przejeżdżali już tunelem. Jedna przeprawa promowa pozostanie, ale będzie bardziej atrakcją turystyczną, a nie podstawowym połączeniem, którym można dojechać do centrum Świnoujścia.” Christopher Todd – Dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej, podkreślił natomiast, że  „Tunel pod Świną to obok budowy Terminala LNG kolejna flagowa unijna inwestycja w Świnoujściu. Długo wyczekiwany projekt lepszego połączenia dwóch części Świnoujścia powstaje dzięki dofinansowaniu 776 mln zł z funduszy unijnych. Ta inwestycja to dobry przykład jak Unia Europejska angażuje się w rozwiązywanie problemów komunikacyjnych. Dzięki budowie tunelu i dróg dojazdowych znikną istniejące praktycznie od zawsze, problemy komunikacyjne Świnoujścia: zarówno mieszkańcy miasta jak i turyści szybciej przedostaną się na drugą stronę, bez polegania jak obecnie tylko na usługach promowych, których przepustowość już dawno się wyczerpała.”

Drążenie tunelu

„Wyspiarka” rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy swoją pracę na wyspie Wolin. Łącznie wydrążony tunel będzie liczył 1484 metrów, stając się najdłuższą podziemną przeprawą w Polsce. Na tym jednak nie koniec – równocześnie z budową tunelu będą tworzone drogi dojazdowe i infrastruktura towarzysząca, dzięki którym łączna długość tunelu wyniesienie aż 3200 metrów. Zamawiający przekazuje również informacje o głębokości tunelu, bowiem w maksymalnym punkcie przeprawa będzie znajdowała się 24 metry poniżej lustra wody (11 metrów od dna Świny, który znajduje się tam na głębokości 13-15 metrów). 

gddkia.gov.pl

Maszyna TBM została zaprojektowana w taki sposób, aby równocześnie z drążeniem tunelu, móc montować betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Dzięki temu wykonawca będzie mógł każdego dnia układać 5-6 pierścieni co daje około 10-12 metrów tunelu. 

Pracę, jakie rozpoczęły się 5 marca 2021 mają potrwać ponad rok, bowiem termin zakończenia realizacji inwestycji zaplanowano wstępnie na IV kwartał 2022 r. Miejmy jednak nadzieje, że wykonawca wywiąże się z zobowiązań umownych, a mieszkańcy regionu oraz turyści będą mogli wkrótce doczekać się wyczekiwanej od lat podwodnej przeprawy. 

Autor: Cyprian Herl

Źródła:

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/30666/Umowa-na-realizacje-tunelu-w-Swinoujsciu-podpisana

https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/tunel-w-swinoujsciu-rusza-budowa/q1cjcdt

http://tunel-swinoujscie.pl/w-swinoujsciu-ruszylo-drazenie-tunelu-pod-swina/

- Advertisement -

Więcej artykułów

Zostaw odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here